De aarde warmt op, de grondstoffen raken op en we raken steeds meer belangrijke natuurgebieden kwijt. We weten dat we steeds meer duurzamere keuzes moeten maken, maar gewoontes veranderen is niet altijd even makkelijk. Als bedrijf en ondernemer heb je de mogelijkheid duurzaamheid te stimuleren en klanten, werknemers, leveranciers en partners te inspireren. Maar hoe doe je dit precies?

    1 . Geef inzicht

    Om de noodzaak van verduurzamen in te zien is het belangrijk veel informatie te delen. Organiseer een lezing of een workshop om medewerkers te informeren. Daarnaast is het ook verstandig om zelf inzicht te krijgen in de processen. Monitor bijvoorbeeld het energiegebruik, zodat je weet waar je kunt besparen. En deel dit inzicht vervolgens met je collega’s. Dan weten zij waarom ze hun computer niet op stand-by moeten laten staan.

      2 . Hanteer de juiste toon

      De juiste toon in de communicatie over duurzaamheid vinden kan soms best lastig zijn. Je wilt namelijk niet overbelerend overkomen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat dit het tegenovergestelde effect geeft. Wanneer je zelf ook wel eens steekjes laat vallen, maar wel heel streng bent in je toon, wekt het alleen maar weerstand op. Wees daarom eerlijk en transparant. Vier de kleine successen en motiveer, ook al zijn de eerste stapjes nog klein.

        3 . Betrek medewerkers actief

        Door inzicht te geven betrek je medewerkers al, maar dit kun je nog iets verder doortrekken, Om iets te laten slagen is het belangrijk om mensen in beweging te krijgen. Vaak weten we wel dat er iets moet gebeuren, maar wat precies en hoe dan? Door er specifieke stappen aan te verbinden, zoals medewerkers laten meedenken over nieuwe oplossingen, een afvalvrije week te organiseren of medewerkers uit te dagen een week lang op de fiets te komen, maak je het actief en tastbaar.

          4 . Zorg voor de juiste faciliteiten

          Daarnaast is het belangrijk om medewerkers de juiste handvatten te geven. Je kan namelijk moeilijk van medewerkers verwachten dat ze afval gaan scheiden, als daar bijvoorbeeld helemaal geen prullenbakken voor beschikbaar zijn. Zorg dus dat alle faciliteiten in orde zijn. Zo kun je ook gewenst gedrag uitlokken. Maak het aantrekkelijk om op de fiets te komen door collectief elektrische fietsen aan te schaffen, regel een goed afvalmanagement, voorkom voedselverspilling door het keukenpersoneel een workshop te geven in no-waste koken en vergroot het aanbod van plantaardige producten in de bedrijfskantine.

            5 . Geef het goede voorbeeld

            Om te inspireren is het van belang eerst goed naar jezelf te kijken. Wat doet het bedrijf op dit moment op het gebied van duurzaamheid? Waar kan er worden verbeterd en waar zitten de mogelijkheden? Ook is het verstandig de verschillende redenen van milieubewust(er) werken onder elkaar te zetten. De meest voor de hand liggende reden (goed voor de wereld) hoeft namelijk niet altijd de grootste drijfveer te zijn. Ook een kostenbesparing en de strategische mogelijkheden, zoals inspelen op de behoeftes van de steeds klimaatgevoeligere consument, zijn goede redens om groener te gaan ondernemen. Wees hier eerlijk over tegenover partners en medewerkers. Wie weet is dit voor hen ook een interessante reden en raken ze geïnspireerd.

            Duurzaamheid als businessmodel
            Om het goede voorbeeld te geven is het verstandig om duurzaamheid in te zetten als businessmodel. Zo bewijs je niet alleen dat een duurzame bedrijfsstrategie niet ten koste gaat van de winst, maar zelfs winstgevend kan zijn. Een aantal tips voor een duurzaam businessmodel zijn:

            1. Durf je eigen koers te varen.
              Kies niet zomaar voor wat iedereen doet, maar kies voor innovaties waar jouw bedrijf het meest bij gebaat is.
            2. Werk CO2-negatief
              Creëer productieprocessen waarmee CO2-neutrale of negatieve producten kunnen worden gemaakt.
            3. Probeer zo klimaatneutraal te werken.
              Streef ernaar om alles dat je van de aarde afneemt, op een andere manier weer terug te geven.
            4. Meet je succes.
              Hou je CO2-voetafdruk bij en kijk waar het goed gaat (en laat dit zien!) en zie waar er nog verbeteringen mogelijk zijn. Zo meet je welke grondstoffen je gebruikt, hoeveel je teruggeeft, hoeveel energie je gebruikt en hoeveel er wordt gerecycled.
            5. Werk zoveel mogelijk samen.
              Samen kom je verder! Zoek duurzame partners, leer van elkaar en kies leveranciers zorgvuldig. Ook zij hebben namelijk invloed op jouw CO2-voetafdruk.

             

            Wanneer het goede voorbeeld wordt gegeven volgt de rest vanzelf!

            LinkedIn