Wanneer je actief bezig bent om je bedrijf te verduurzamen wil je dat graag aan je klanten laten weten. Maar hoe doe je dat precies? Is het verstandig er veel over te vertellen of kom je meer integer over als je er minder over meldt. En wanneer ben je duurzaam genoeg om er mee naar buiten te treden?
1. Wees eerlijk
Veel bedrijven omarmen duurzaamheid, maar zijn nog niet 100% duurzaam. Dat is lastig in de communicatie, want hoe benoem je dat je op sommige punten wel duurzaam bent en op sommige punten nog helemaal niet? Hoe duurzaam mag je jezelf dan noemen? Veel ondernemers zijn bang voor de term ‘greenwashing’. Dat klanten denken dat ze zich duurzamer voordoen dat ze zijn en proberen mee te liften op de populariteit van duurzaamheid. Doordat veel bedrijven inspelen op de wens van de consument om maatschappelijk verantwoord te ondernemen wordt de consument de laatste jaren steeds kritischer en gevoelig voor loze groene beloftes.
Om ‘greenwashing’ te voorkomen en je comfortabel te voelen bij je marketinguitingen over je duurzaamheidsbeleid is het belangrijk om altijd eerlijk te blijven. Neem de tijd om je duurzaamheidsbeleid te ontwikkelen en breng het pas naar buiten wanneer het 100% klopt. Gaat het om één aspect binnen je bedrijf? Wees daar eerlijk over en voorkom dat je de indruk wekt dat het om het hele bedrijf gaat. Leg eventueel uit waarom andere aspecten van je bedrijf nog niet duurzaam zijn. Ga je dit binnenkort aanpakken? Dan mag je dit zeker benoemen! Daarnaast is het verstandig jezelf twee vragen te stellen voordat je het deelt met het publiek. 1.Kun je het bewijzen? 2. Is deze informatie relevant voor mijn klant? Wanneer je beide vragen met ‘ja’ kan beantwoorden kun je het zeker gaan promoten.
2. Betrek het hele bedrijf
Wanneer je je duurzaamheidsbeleid gaat promoten is het verstandig om je medewerkers hierbij te betrekken. Dit klinkt logisch, maar toch wordt deze stap nog wel eens overgeslagen. Wanneer klanten hier naar vragen wil je namelijk niet dat medewerkers met hun mond vol tanden staan. En stel bijvoorbeeld dat je promoot dat jullie aan afvalscheiding doen, maar klanten kunnen zien dat een aantal medewerkers plasticafval gewoon in de restafvalcontainer gooien? Voorkom dit soort misstanden.
3. Breng je boodschap op een positieve manier
Kleine stappen en kleine successen kunnen goed gecommuniceerd worden. Benoem de voordelen zoals kostenbesparing, aankoopvoordeel of kwaliteit en breng dit op een eerlijke en positieve manier over naar de klant.
4. Gebruik het niet als enige verkoopargument
Tenzij je hele bedrijf om duurzaamheid gebouwd is, is het aan te raden dit niet als enige verkooppunt te gebruiken. De kwaliteit en wat het kan toevoegen aan het leven van de klant is net zo belangrijk. Daarnaast is duurzaamheid tegenwoordig veel gangbaarder dan een aantal jaar terug. Het is daarom niet uniek genoeg meer om alleen daar op te focussen. Bedenk daarom hoe jouw organisatie of product zich onderscheidt van anderen en werk vanuit daar verder.
5. Kies voor een bewuste presentatie
Om je duurzame boodschap te ondersteunen is het raadzaam te kiezen voor een presentatie dat hier goed bij past. Kies bijvoorbeeld niet voor plastic (pennen, gadgets en tasjes), of flyers die niet gericht worden verstuurd en in de prullenbak terecht komen. Online communicatie of gerecycled materiaal zijn in dit geval betere keuzes.