In een circulaire economie wordt afval niet meer weggegooid, maar keer op keer hergebruikt. Door voor al het afval een nieuwe functie te vinden, gaan we duurzaam om met grondstoffen en energie. Circulair werken is dus noodzakelijk voor de toekomst van onze planeet, maar het kan daarnaast ook een goed verdienmodel zijn.

Verschuiving maatschappelijk verantwoord ondernemen

Bedrijven zijn in het verleden vooral gericht geweest op winst maken, maar hier is de afgelopen jaren een flinke verandering in te zien. Natuurlijk is winst nog steeds een van de belangrijkste drijfveren van veel Nederlandse bedrijven, maar je kunt ook niet meer om maatschappelijk verantwoord ondernemen heen. De consument wordt steeds kritischer en bewuster van de impact van hun koopgedrag. Wil je overleven in de steeds duurzamer wordende maatschappij, dan is het verstandig hier op in te spelen.

Nieuwe verdienmodellen

Verdienmodellen waar je losse producten éénmalig verkoopt verschuiven langzaam naar de achtergrond. Het kopen, gebruiken, weggooien en weer opnieuw kopen is verleden tijd. Verdienmodellen waar je de klant langer aan je bindt, zoals huurconstructies of abonnementen winnen terrein. Hierbij moet je niet denken aan een telefoonabonnement of het huren van een woonruimte, maar dat je producten die je normaal gesproken in één keer zou aanschaffen, zoals een broek, of een fiets, of een vaatwasmachine, nu huurt. Voorbeelden van de verschuiving van koop naar dienst zijn bijvoorbeeld Swapfiets, waar je een fiets, zolang je hem nodig hebt in bruikleen hebt, of MUD Jeans. Bij MUD Jeans koop je geen spijkerbroek, maar leen je er een zolang je er blij mee bent of totdat hij versleten is. Daarna geef je hem weer terug of ruil je hem in voor een nieuw exemplaar. De oude jeans wordt opnieuw gebruikt of gerecycled tot een nieuwe broek. In beide gevallen betaalt de drager een bepaald maandbedrag. Deze manier van ondernemen versterkt niet alleen de band met klant, maar hierdoor ga je beter luisteren naar de wensen van de klant en dwing je jezelf om lang houdbare producten te produceren. Je wilt immers niet dat klanten om de paar weken aanspraak maken op hun recht op een nieuw product, omdat de huidige veel mankementen heeft.

Zo veel mogelijk hergebruiken

Daarnaast produceer je met duurzaam werken minder afval en heb je dus minder kosten wanneer je producten terugneemt en zoveel mogelijk hergebruikt of recycled. Grondstoffen worden namelijk steeds schaarser en door de toenemende vraag stijgen de prijzen. Efficiënt omgaan met grondstoffen is daarom dus noodzakelijk, maar ook voordeliger. Door meer te hergebruiken en te recyclen haal je meer waarde uit de grondstoffen en betaal je tegelijkertijd minder inkoopkosten. Door minder grondstoffen te gebruiken ben je niet alleen duurzaam bezig, maar bespaar je dus ook gewoon keiharde knaken!

Bespaar bewust

Het loont niet alleen om je aanbod en productie te verduurzamen, maar ook op kantoor kun je geld besparen met circulariteit. Grote kostenposten voor bedrijven zijn bijvoorbeeld de energiekosten en afvalkosten. Door eens kritisch naar de contracten te kijken, kan je flink wat geld besparen. Wist je bijvoorbeeld dat sommige afvalverwerkers milieuheffing rekenen? Kosten die helemaal niet verplicht zijn, maar de rekening wel laten stijgen. Door Waste2power in te schakelen krijgt u onafhankelijk advies over uw energie- en afvalovereenkomst. Door jarenlange samenwerkingen met energieleveranciers kunnen we de beste passende overeenkomsten voor u uit de markt halen. Daarnaast hebben wij veel ervaring in de afvalbranche en geven we praktisch advies over afval scheiden en afvalinzameling. Want wist je dat afval vaak een stuk duurder is om af te voeren als je alles bij elkaar in één bak gooit? Recyclebare afvalsoorten zoals glas, papier en plastic zijn waardevol voor de circulaire economie. Hierdoor betaalt u bij inzameling een voordeliger tarief. Zo levert afval scheiden naast een milieubesparing, ook een kostenbesparing op.

Ook op kleinere schaal is circulariteit voordelig binnen uw bedrijf. Denk hierbij aan het verminderen van onnodige verlichting, het vervangen van oude, kapotte apparatuur voor duurzame varianten en het kiezen voor zonnepanelen.

Maak duurzaamheid zichtbaar

Waar duurzaamheid vroeger nog het geitenwollensokkenimago had, krikt het tegenwoordig het imago van je bedrijf juist op. Het is in dit geval wel belangrijk dat de duurzame oplossingen die jouw bedrijf biedt ook zichtbaar zijn. Wees daarom niet te bescheiden in je duurzaamheidspromotie, maar houd het tegelijkertijd eerlijk en transparant. Je wilt namelijk geen dingen promoten die je niet kan bewijzen. Dus heb je een deel van je bedrijf verduurzaamd? Laat het zien! Wees niet bang dat je jezelf pas duurzaam kan noemen als je 100% circulair bent, maar laat zien dat je stappen maakt. Zo zul je zien dat anderen uit jouw branche zullen volgen.

LinkedIn